Monday, June 6, 2011

Brief information about leading Turkish newspapers





Zaman ("Time" in Turkish, "Namaz" - Islamic prayer - when read backwards)
Daily newspaper published in broadsheet format
Owner: Feza Gazetecilik
Editor: Ekrem Dumanlı
Published since November 3, 1986
Islamic-oriented, known to be close to Islamic leader Fethullah Gülen.
The circulation of the newspaper is above 900,000, but reportedly the number of copies sold at newsstands is less than 30,000.
There are accusations that the newspaper is being handed out freely to gain market share
Zaman is the first Turkish daily to go online in 1995
Official website: www.zaman.com.tr


      
Posta ("Mail" in Turkish)
Tagline: We love Turkey and people very much 
Boulevard daily in tabloid format
It is the paper with the second highest circulation in Turkey.
Owner: Doğan Media Group
Editor: Rıfat Ababay
Published since January 23, 1995
Posta is a mass-market paper focusing more on entertainment and gossip than politics and economics.
Official website: www.posta.com.tr


Hürriyet ("Freedom" in Turkish)
Tagline: Turkey belongs to the Turks
Nationalist leaning mainstream daily newspaper published in broadsheet format
Owner: Doğan Media Group
(The other newspapers owned by Doğan Media Group are Radikal, Posta, Hürriyet Daily News, and Fanatik)
Editor: Enis Berberoğlu
Published since May 1, 1948
Official website: http://www.hurriyet.com.tr/anasayfa/


Sabah ("Morning" in Turkish)
Tagline: Turkey's best newspaper 
Mainstream daily newspaper published in broadsheet format
Pro-governmental 
Published since April 22, 1985
Owner: Ahmet Çalık on behalf of Turkuvaz Media Group. Prime Minister Erdoğan's son-in-law is the CEO of Ahmet Çalık's Çalık Holding.
Sabah was seized by the Savings and Deposit Insurance Fund in 2007 and was sold to Çalık Holding in a bid subsidized by state banks
Editor: Erdal Şafak
Official  website: www.sabah.com.tr


HaberTürk ("Turkish News" in Turkish)
Tagline: Powerful because it is free
Daily newspaper published in Berliner format
Owner: Ciner Yayın Holding
Editor: Fatih Altaylı
Published  since March 1, 2009
HaberTürk was launched by Ciner Holding when its newspaper Sabah was seized by the Savings and Deposit Insurance Fund. 
Some observers say that the editorial line of the paper was shaped exclusively by its editor Fatih Altaylı, and Fatih Altaylı is said to have a reputation for his aggressive style of expressing himself. All Voices , NewsEtc
Official website: http://www.haberturk.com/



Sözcü ("Spokesman" in Turkish)
Daily newspaper published in Berliner format
Staunch supporter of secularism, nationalistic, fierce adversary of the government 
Owner: Burak Akbay
Editor: Baki Avcı
Published  since June 27, 2007
Official website: http://www.sozcum.com/




Milliyet ("Nationality" in Turkish)
Tagline: Trust in the press  
Mainstream-liberal daily newspaper published in broadsheet format
Milliyet's editorial line is similar to that of Hürriyet - nationalist leaning mainstream daily newspaper.  

Published since May 3, 1950
Editor: Tayfun Devecioğlu
Sold by Doğan Media Group to Demirören - Karacan joint venture in 2011
In September 2009, Milliyet opened its digital archive and become the first Turkish newspaper to do so
Official website: www.milliyet.com.tr


Türkiye ("Turkey" in Turkish)
Daily newspaper published in Berliner format
Published since April 22, 1970
Editor: Nuh Albayrak 
Owner: İhlas Holding
Türkiye is one of the most influential papers addressing Turkish conservatives.
Islamic-oriented, pro-governmental 
Türkiye is the first Turkish newspaper delivered directly to readers. 
Official website: www.turkiyegazetesi.com




Akşam ("Evening" in Turkish)
Daily newspaper published in Berliner format
Owner: Çukurova Holding
Editor:İsmail Küçükkaya
Published  since September 20, 1918
Nationalistic, independent  
Official website:  http://www.aksam.com.tr




Star
Tagline: The newspaper of new Turkey 
Daily newspaper published in tabloid format
Pro-governmental
Published since March 8, 1999
Owner: Tevhit Karakaya
Editor: Mustafa Karaalioğlu
Official website: http://www.stargazete.com



Vatan ("Motherland" in Turkish)
Mainstream-liberal daily newspaper published in broadsheet format
Vatan's editorial line is similar to that of Hürriyet.  
Published since September 2, 2002
Editor: İsmail Turgut Yuvacan
Sold by Doğan Media Group to Demirören - Karacan joint venture in 2011
Official website: www.gazetevatan.com




Takvim ("Calendar" in Turkish)
Tagline: People's newspaper (Halkın gazetesi)
Boulevard daily in tabloid format    
Pro-governmental
Published since December 27, 1994
Owner: Ahmet Çalık on behalf of Turkuvaz Media Group. Prime Minister Erdoğan's son-in-law is the CEO of Ahmet Çalık's Çalık Holding.
Editor: Ergün Diler
Official website: http://www.takvim.com.tr/


Yeni Şafak ("New dawn" in Turkish)
Tagline: Turkey's build-up (Türkiye'nin birikimi)
Daily newspaper published in Berliner format
Pro-governmental, conservative, Islamic-oriented
Published since September 19, 1994
Owner: Albayrak business group
Editor:Yusuf Ziya Cömert
Official website: http://www.yenisafak.com.tr



Güneş ("Sun" in Turkish)
Tagline: The courageous voice of people  (Halkın cesur sesi)
Boulevard daily newspaper published in Berliner format                                   
Nationalist, secularist    
Published  since February 19, 1982. The newspaper was shut down in 1992 as a result of financial hardships and was sold to Çukurova group in 1996. The publication of the newspaper was resumed on March 1, 1997.
Owner: Çukurova Holding
Editor: Aydın Türkmen
Official website: www.gunes.com




Bugün ("Today" in Turkish)
Tagline: Turkey's newspaper
Daily newspaper published in Berliner format
Pro-governmental,conservative, with anti-Western tones, supports AKP government

Published since September 6, 2005
Owner: Koza İpek Group
Editor: Erhan Başyurt
Official website:  www.bugun.com.tr



Radikal ("Radical" in Turkish)
Daily newspaper published in tabloid format
Published since October 13, 1996
Owner: Doğan Media Group
Editor: Eyüp Can Sağlık
Political alignment: Liberal left, advocate of human rights and freedoms
Official website: www.radikal.com.tr





Taraf ("Side" in Turkish)
Tagline: To think is to take sides
Daily newspaper published in broadsheet format
Owner: Başar Arslan
Editor: Ahmet Altan
Published since November 15, 2007
Close to AK Party government, harsh critic of the Turkish military, pays special attention to the Kurdish issue
Official website: www.taraf.com.tr




Şok ("Shock" in Turkish)
Tagline: It is independent and supports the people
Boulevard daily newspaper published in broadsheet format with plenty of photos, many of them of naked women
The newspaper targets the youths, soldiers and inmates
Published since January 9, 2002
Owner: ABC Medya
Editor: Recep Kondakçı
Official website: www.gazetesok.com




Milli Gazete ("National newspaper" in Turkish)
Tagline: God has come and vanity has perished. (Hak Geldi, Batıl Zail oldu)
Daily newspaper                                         
The newspaper is known as the voice of  Saadet Party which represents “Milli Görüş” Islamic ideology  aiming at transforming Turkey into an Islamic state
Published since January 12, 1973
Owner:Ömer Yüksel Özek
Editor: Mustafa Kurdaş
Official website: www.milligazete.com.tr




Yeni Çağ ("New Era" in Turkish)
Tagline: Turkey belongs to the Turks, Read the world in Turkish 
Daily newspaper                                       
Nationalistic, advocate of the principles set by the founder of modern Turkey Mustafa Kemal Atatürk
Published since March 4, 2002
Owner:Yeniçağ Gazetecilik ve Matbaacılık
Editor:
Official website: www.yg.yenicaggazetesi.com.tr



Cumhuriyet ("Republic" in Turkish)
Daily newspaper published in Berliner format                                         
Staunch secularist, anti-governmental  
Published since May 7, 2924
Owner: Cumhuriyet Foundation
Editor: İbrahim Yıldız
Cumhuriyet's representative in Ankara Mustafa Balbay is in jail as suspect in Ergenekon conspiracy against the government
Official website: www.cumhuriyet.com.tr




Yeni Asya ("New Asia" in Turkish)
Tagline: The key to prosperity in Asia is democracy (Asya'nın bahtının miftahı meşveret ve şuradır)
Daily newspaper published in Berliner format                                         
Conservative, Islamic-oriented

Owner: Mehmet KutlularEditor: Kazım Güleçyüz
The owner of the newspaper, Mehmet Kutlular is close to Islamic Nur movement, but in contrast to mainstream Nur groups, he supports the Democrat Party instead of Prime Minister Erdoğan's AK Party. AK Party is generally criticized by Yeni Asya and is viewed as extension of Milli Görüş movement.

Following a devastating quake in 1999, the owner of the newspaper, Mehmet Kutlular, was given two-year prison sentence for saying the quake was a godly warning.  
Official website: www.yeniasya.com.tr



Yeni Akit ("New Covenant" in Turkish)
Tagline:
Daily newspaper published in Berliner format                                         

Pro-governmental, Islamic-oriented, harsh critic of the adversaries of the government and Islam
Yeni Akit was launched in 2010 as continuation of its predecessor Vakit daily. On September 13, 2010, the owner of Vakit daily Nuri Aykon passed away, and his heirs were indecisive about the plights of the newspaper, so the publishers decided to continue with a new name. (Vakit daily also has changed its name frequently because of convictions for publication of insulting  reports and commentaries.)
Hard-line Islamic activists like Şevki Yılmazi Asım Yenihaber and Kenan Alpay who have been prosecuted for challenging the secularist establishment during the 28 February anti-Islamic crackdown are among the members of  Yeni Akit team. 

Published since 2010
Owner: M. Doğan Uğurlu
Editor:  Hasan Karakaya
Official website: www.yeniakit.com



Aydınlık ("Enlightenment" in Turkish)
Tagline:
Daily newspaper published in Berliner format                                         

Published since March 1, 2011, continuation of weekly magazine Aydınlık
Owner: Mehmet Sabuncu
Editor: Ferit İlsever
Socialist, nationalistic, harsh critic of the government, accused of having links with Ergenekon conspiracy against the government
Official website: www.aydinlik.com.tr



Yeni Asır ("New Era" in Turkish)
Tagline: Turkey's leading regional newspaper.
Daily newspaper published in Berliner format in the Aegean region since August 19, 1895. 
Despite its ambitious tagline, Yeni Asır is far from being an influential regional newspaper. Its circulation has declined considerably since the 1980s. Today many of the readers of the newspaper are said to be interested mainly in its classified ads.
Nationalistic, republican, supporter of Atatürk's principles
Owner: Turkuaz Media Group
Editor: Şebnem Bursalı
Official website:



Ortadoğu ("Middle East" in Turkish)
Tagline: How happy is he who can say I am a Turk 
Daily newspaper                                     

Nationalistic, close to nationalist party MHP

Published since May 3, 1972
Owner: Belkıs Saraçoğlu
Editor:
Official website: www.ortadogugazetesi.net

Birgün ("One Day" in Turkish)
Tagline:
Daily newspaper published in Berliner format   
Socialist                                       
Published since April 14, 2004
Owner: BirGün Yayıncılık A.Ş.
The newspaper is not owned by any groups and is sponsored by intellectuals, labor unions and professional organizations
Editor: İlker Yaşar, Barış İnce
Official website: www.birgun.net



Hürriyet Daily News

Tagline:
Turkey's first English-language daily newspaper
published in Berliner format
Published since March 15, 1961
The paper was bought by the Doğan Media Group in 2001

Owner: Doğan Media Group
Editor: Murat Yetkin
Official website:


Evrensel ("Global" in Turkish)
Tagline:
Daily newspaper published in Berliner format                                         
Socialist, close to Marxist-Leninist party EMEP
Evrensel became focus of attention in 1996 when its correspondent Metin Göktepe was beaten to death by the police.
Published since June 7, 1995
Owner: Mehmet Sami Belek
Editor: İhsan Çaralan
Official website: www.evrensel.net/ -


Yeni Mesaj ("New message" in Turkish)

Daily newspaper published in  broadsheet format
Islamic-oriented, conservative

Published sinceNovember 27, 1998
Owner:  İcmal Yayınılık. Yeni Mesaj is controlled by the same group that owns TV channels Mesaj TV and Meltem TV and education institution Meltem Koleji. The group is linked to Haydar Baş, the leader of Independent Turkey Party.
Editor:
Official website: http://www.yenimesaj.com.tr/


Today's Zaman
(On Sunday the paper is published with the name "Sunday's Zaman")
Tagline:Your way of understanding Turkey
Daily newspaper published in broadsheet format
One of two English-language dailies based in Turkey
Pro-governmental, Islamic-oriented
Sister of the daily Zaman, but the circulation of Today's Zaman is only 5,000, while Zaman has circulation of 900,000
Published since January 16,2007
Owner: Feza Group, which has close connections with the Islamic sect leader Fethullah Gülen.
Editor: Bülent Keneş
Official website:  http://www.todayszaman.com




References       

Media landscape : Turkey 

http://www.ejc.net/media_landscape/article/turkey/#l29 

 

Turkey guide of BYEGM Directorate General for Press and Information:  Turkish Press, p. 398-401
http://www.byegm.gov.tr/docs/Turkiye2010/english/398-399.htm

BİA Media Monitoring Report 2011 First Quarter 

http://bianet.org/english/freedom-of-expression/130639-bia-media-monitoring-report-2011-first-quarter---full-text 


Turkey's War on the Press:  Prime Minister Erdogan seeks to stifle media critics.
The Wall Street Journal, Aslı Aydıntaşbaş 

Ownership change in Turkish media: New publisher for Milliyet and Vatan 
Aslı Tunç, NewsEtc 

 http://www.fas.org/irp/dni/osc/turkish-news.pdf





1 comment:

  1. iParrot Post is a global read and reporting news platform that enable users to post their account of events witnessed, worthy local and International news. iParrot Post is a breaking news portal.iParrot Post exists to provide independent news and information to the masses, comprised of news feeds from around the world. We enable our users and subscribers to submit local News that they see as important. It is also a portal to allow users and subscribers to comment and contribute to the News events of the day.
    Worldwide News UK
    English UK News
    Local UK News
    UK Political News
    English British Sports News
    Business UK News
    Breaking UK News
    Technology UK News

    ReplyDelete